Musikskoledage 15SKOLEORKESTRE HAR STOR BETYDNING FOR DE UNGE NU OG SENERE I LIVET!

Vores nordiske paraply for orkesterorganisationer NOMU satte spotlight på skoleorkestrene ved en konference i København den 16. marts 2019. Skoleorkestre er meget vigtige både for børn, men også for miljøet, atmosfæren og integrationen på skolerne.

Hvordan går det i de forskellige nordiske lande? Hvordan starter man et skoleorkester op? Skal alle børn spille eller skal de testes og de bedste udvælges? Hvordan bliver man en god skoleorkester-dirigent? Det er vigtigt at betragte musik, for musikkens egen skyld - at det er godt for andre fag fx matematik og sprog er et biprodukt! Hvad kan man tilbyde de unge klassetrin og hvad til de højere klassetrin?

 

 SKOLEORKESTRE HAR STOR BETYDNING FOR DE UNGE NU OG SENERE I LIVET!

Vores nordiske paraply for orkesterorganisationer NOMU satte spotlight på skoleorkestrene ved en konference i København de 16. marts 2019. Skoleorkestre er meget vigtige både for børn, men også for miljøet, atmosfæren og integrationen på skolerne.

Hvordan går det i de forskellige nordiske lande? Hvordan starter man et skoleorkester op? Skal alle børn spille eller skal de testes og de bedste udvælges? Hvordan bliver man en god skoleorkesterdirigent? Det er vigtigt at betragte musik, for musikkens egen skyld - at det er godt for andre fag fx matematik og sprog er et biprodukt! Hvad kan man tilbyde de unge klassetrin og hvad til de højere klassetrin?

Mange spørgsmål blev diskuteret - mange erfaringer blev præsenteret af de forskellige nordiske landes talere.


En ting er helt sikkert: Der er en kæmpe mangel på orkestre, ensembler og bands på skolerne, og et stort potentiale for udvikling heraf.

Læs webmagasin fra konferencen klik her.

 
Tekst: Steen Finsen
Foto: Musikskoledage i Tivoli